Analysis of the Calculation of Rigid Pavement Thickness on Jalan Guyangan - Simpang Empat Candi

Authors

  • Supriadi Supriadi Faculty of Engineering, Kadiri University
  • Edy Gardjito
  • Sigit Winarto
  • Fajar Romadhon

DOI:

https://doi.org/10.30736/cvl.v6i1.547

Keywords:

Rigid Pavement, Pavement Thickness, Design Manual Method 2017, Budget Cost Plan.

Abstract

There are several factors that need to be considered in road development planning, such as soil structure, traffic conditions, rainfall, and drainage networks. These things need to be considered because they affect the quality of the road. The road guyangan – simpang empat candi is the main road with a flexible pavement structure. The structure is deemed not suitable for a load of passing vehicles. In terms of these conditions, it is necessary to change the pavement structure to the rigid pavement. The rigid pavement itself is an arrangement of road pavement structures which on the top layer uses cement concrete plates. This study aims to plan the thickness of the rigid pavement, the characteristics of the concrete, and the required budget. The method used to plan is by using the 2017 revised road pavement design manual method. The calculation results obtained concrete with quality class III with 28 days of compressive strength of 350 kg / cm2, the thickness of concrete slab 305 mm with details of the cost of Rp. 12,746,095,600.00 (Twelve billion seven hundred forty-six million ninety-five thousand six hundred rupiahs).

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Kepres, “Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 38 Tahun 2004 Tentang Jalan,†2004.

Sistem Transportasi Nasional No. 49 Tahun, “Sistranas No. 49 tahun 2005,†2005.

L. J. dan A. J. Kepres, “Kepres Undang-Undang Tentang Lalu Lintas dan Angkutan Jalan,†vol. 2, no. 5, p. 255, 2009.

E. Wibisono, “Analisa Dampak Lalu Lintas Jalan Tambak Osowilangun Akibat Pembangunan Teluk Lamong Surabaya,†UKaRsT, vol. 4, no. 1, p. 69, 2020, doi: 10.30737/ukarst.v4i1.690.

E. Gardjito, “STUDY PERENCANAAN GEOMETRIK, PERKERASAN JALAN DAN PERENCANAAN ANGGARAN BIAYA PADA JALAN RAYA KALIDAWIR – Ds. NGUBALAN Kec. KALIDAWIR,†UKaRsT, vol. 1, no. 2, p. 11, 2017, doi: 10.30737/ukarst.v1i2.264.

SK Gubernur Jawa Timur, “Nomor : 188/128/KPTS/013/2016 Tentang Penetapan Ruas-Ruas Jalan Menurut Statusnya sebagai Jalan Provinsi,†2016.

E. Wibisono, “Analisis Kinerja Simpang Bersinyal di Simpang Papar Untuk Perencanaan Jalan Tol Kertosono-Kediri,†UKaRsT, vol. 3, no. 2, p. 23, 2019, doi: 10.30737/ukarst.v3i2.492.

T. W. Suroso, “Faktor-Faktor Penyebab Kerusakan Dini Pada Perkerasan Jalan,†Puslitbang Jalan dan Jemb., vol. 1, pp. 2–3, 2008.

A. S. Baginda Oloan Lubis, “Analisis Penyebab Kerusakan Jalan Serta Desain Ulang Tebal Perkerasan Kaku Dengan Menggunakan Metode Manual Desain Perkerasan Jalan (Studi Kasus : Jalan Jenderal Sudirman, Desa Api-Api, Kec. Bandar Laksamana),†Apl. Virtual Museum Sej. Istana Siak Sri Indra Pura Sebagai Media Promosi Dan Pelestarian Sej., vol. 2003, no. 2018, pp. 256–265, 2016.

B. A. Harsono, S. Winarto, and Y. Cahyo, “PERENCANAAN PENINGKATAN JALAN PADA RUAS JALAN PACITAN-NGADIROJO,†Jurmateks, vol. 1, no. 2, pp. 291–302, 2018, doi: http://dx.doi.org/10.30737/jurmateks.v1i2.416.

Departemen Pekerjaan Umum, “Highway Capacity Manual Project (HCM),†Man. Kapasitas Jalan Indones., vol. 1, no. I, p. 564, 1997.

A. F. Lukman and M. M. S. Triana, Dessy T, “Rancangan Tebal Perkerasan kaku Jalan Lingkar Selatan Kota Cilegon,†CIVTECH, pp. 1–14, 2003.

D. Hadijah, I, Putra, “Analisa kerusakan perkerasan jalan ditinjau dari daya dukung tanah dan volume lalu lintas (,†Tapak, vol. 7, no. 1, pp. 64–69, 2017.

[Kementerian PUPR]. Kementerian Pekerjaan Umum dan Perumahan Rakyat, “Perencanaan Perkerasan Jalan Beton Semen,†p. 52, 2003.

L. O. Nanang, M. T. Azikin, S. N. Ahmad, and F. R. Rustan, “Analisis Tinjauan Perencanaan Tebal Perkerasan Kaku ( Rigid Pavement ) Dengan Metode Manual Desain Perkerasan 2017 ( MDP 2017 ),†vol. 8, pp. 71–78, 2020.

Dirjen.Bina.Marga, “Manual Desain Perkekrasan Jalan Revisi 2017 di Lingkungan Direktorat Jenderal Bina Marga,†2017.

F. Andriansyah P, S. Winarto, Y. C. Setianto Poernomo, and A. I. Candra, “Analisa Tebal Perkerasan Lentur Pada Rencana Peningkatan Jalan Ruas Legundi – Pertigaan Bunder,†J. Manaj. Teknol. Tek. Sipil, vol. 2, no. 2, p. 322, 2019, doi: 10.30737/jurmateks.v2i2.541.

Peraturan Beton Bertulang indonesia. 1971.

H. Prasetiyo, Y. C. S. Poernomo, and A. I. Candra, “Studi Perencanaan Perkerasan Lentur Dan Rencana Anggaran Biaya,†Jurmateks, vol. 3, 2020.

Permen PU, “Analisis Harga Satuan Pekerjaan (AHSP) Bidang Umum,†2016.

Kementrian.PUPR, “Spesifikasi Umum.†2018.

A. Setiawan, “Studi penentuan nilai ekivalensi mobil penumpang (emp) berbagai jenis kendaraan pada ruas jalan utama di kota palu,†J. Rekayasa dan Manaj. Transp., vol. I No. 1, pp. 16–26, 2011.

Y. A. M. Christiani C. manubulu, Dantje A.T.Sina, “Analisa Indeks Biaya Untuk Pekerjaan Beton Bertulang dengan menggunakan Metode SNI 7394-2008 dan Lapangan (Studi Kasus pada Proyek Pembangunan Asrama STIKES CHMK Tahap III),†J. Tek. Sipil, Vol. II. No. 1, April 2013, vol. II, no. 1, 2013.

B. S. SNI 7394, “Tata cara perhitungan harga satuan pekerjaan beton untuk konstruksi bangunan gedung dan perumahan,†2008.

P. Jalan, K. Di, and F. Anderson, “Perbandingan Estimasi Biaya Antara Metode BOW , Metode SNI , Metode AHSP Pada Proyek Desa Simpang Dolok,†pp. 636–646, 2019.

S. Zohri, W. Sutrisno, and A. Priyanto, “Analisis Tebal Perkerasan Kaku Pada Jalan Tol Pasuruan – Probolinggo Berdasarkan Metode Bina Marga (Manual Desain Perkerasan 2017) Dan AASHTO (1993),†vol. l, no. 1993, pp. 33–41, 2018.

S. Ps, M. Warman, and I. Farni, “Perencanaan Perkerasan Kaku ( Rigid Pavement ) Pada Ruas Jalan ‘ Batas Kota Padang – Simpang Haru ’ Planning Roughness Stiff ( Rigid Pavement ) on the Road ‘ Limits of Padang City – Simpang Haru ,’†2003.

Kementrian.PUPR, “Tentang pedoman Analisis Harga Satuan Pekerjaan Bidang Pekerjaan Umum,†2016, doi: 10.1017/CBO9781107415324.004.

Downloads

PlumX Metrics

Published

2021-03-25

How to Cite

Supriadi, S., Gardjito, E., Winarto, S., & Romadhon, F. (2021). Analysis of the Calculation of Rigid Pavement Thickness on Jalan Guyangan - Simpang Empat Candi. Civilla : Jurnal Teknik Sipil Universitas Islam Lamongan, 6(1), 57–72. https://doi.org/10.30736/cvl.v6i1.547

Issue

Section

Jurnal CIVILA